Se anunţă susţinerea tezei de doctor
- Detalii
- Publicat: Luni, 16 Mai 2016 19:22
- Accesări: 4047
Se anunţă susţinerea tezei de doctor. Pretendent: IVANOV Nadejda. Conducător ştiinţific: dr. hab. ȚURCANU Andrei. Consiliul ştiinţific specializat: D19 622.01 – 01. Tema tezei: „Arhetipul animus-anima în proza lui Mircea Eliade”
ANUNȚ
Se anunţă susţinerea tezei de doctor
Pretendent: IVANOV Nadejda
Conducător ştiinţific: dr. hab. ȚURCANU Andrei
Consiliul ştiinţific specializat: D19 622.01 – 01
Tema tezei: „Arhetipul animus-anima în proza lui Mircea Eliade”
Specialitatea: Literatură română – 622.01
Data: 30 mai 2016
Ora: 12.00
Local: Academia de Științe a Moldovei, Institutul de Filologie
Referenți oficiali:
GRATI Aliona, dr. hab. în filologie, conf. univ., secretar științific general al Consiliului Național pentru Atestare și Acreditare
GHILAȘ Ana, dr. în filologie, conf. univ., Universitatea de Stat din Moldova
Componența consiliului științific specializat:
BURLACU Alexandru, dr. hab. în filologie, prof. univ. – președinte, Institutul de Filologie al AȘM
CORCINSCHI Nina, dr. în filologie, conf. univ. – secretar științific, Institutul de Filologie al AȘM
BILEȚCHI Nicolae, m. c. al AȘM, dr. hab. în filologie, prof. univ., Institutul de Filologie al AȘM
ȘLEAHTIȚCHI Maria, dr. în filologie, conf. univ., Academia de Științe a Moldovei
ȚAU Elena, dr. în filologie, conf. univ., Universitatea de Stat de Moldova
CARAMAN Vlad, dr. în filologie, conf. univ., Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei ale autorului:
1. Ivanov N. Proza lui Mircea Eliade: Femeia și creația în viața spirituală a bărbatului. În: Metaliteratura, 2013, nr. 3-4 (33), pp. 92-102 (1,5 c. a.).
2. Ivanov N. Arhetipul dualității primordiale în romanul de factură fantastică a lui Mircea Eliade. În Metaliteratura nr. 3-4, 2014, pp. 43-47 (0, 57 c. a.)
3. Ivanov N. Întoarcerea la origini prin oglinda alterității. În Philologia nr. 3-4, 2015, pp. 40-48 (1,2 c. a ).
4. Ivanov N. Arhetipul anima – Marea Zeiță – esențialul în procesul ontologic al reintegrării contrariilor. În Philologia nr. 5-6 2015, pp. 21-30 ( 1,2 c.a ).
5. Ivanov N. Regressus ad uterum și coincidența conbtrariilor animus-anima în proza fantastică a lui Mircea Eliade. În Revista de Științe Socioumane nr. 3, 2015, pp. 45-55 ( 1 c. a.).
6. Ivanov N. Arhetipul anima-animus în romanul Maitreyi. În: Conferința Științifică Internațională a doctoranzilor. „Tendințe contemporane ale dezvoltării științei: viziune ale tinerilor cercetători”. Teze. Chișinău, 2014 p. 74 (0, 0 6 c. a.).
7. Ivanov N. Erosul mistic și expresia dualității în romanul Domnișoara ChristinaÎn: Conferința Științifică Internațională a doctoranzilor, Chișinău, 2015, p. 122, (0, 10 c. a).
8. Ivanov Nadejda. Conceptul de unitate primordială la Mircea Eliade. În Metaliteratura nr. 3, 2015, pp. 69 - 74 (c.a. 0, 93)
Rezumatul tezei
Teza de doctor „Arhetipul animus-anima în proza lui Mircea Eliade” are ca scop repunerea în discuție și cercetarea prozei lui Mircea Eliade prin prisma psihologiei analitice a lui C.G. Jung și a teoriei eliadești a arhetipurilor.
Teza este structurată în trei capitole. Primul capitol – „Corelația animus-anima la Mircea Eliade în viziunea criticii literare”, investighează receptarea critică a prozei lui Eliade, prezintă domeniul de cercetare și analizează materialele științifice la tema tezei.
Capitolul al doilea, intitulat „Treptele erosului în oglinzile alterității”, prezintă o revizuirire hermeneutică și aplicărea teoriei și conceptelor de animus-anima în romanele realiste reprezentative – Maitreyi, Nuntă în cer și Noaptea de Sânziene. Iar capitolul al treilea, „Scenarii inițiatice ale erosului în proza fantastică”, are ca obiectiv ivestigareasubstratului ontologic al prozei fantastice eliadești, în care existența umană este înțeleasă drept un itinerar al devenirii și inițierii.
Principalele rezultate obținute au fost valorificate în 8 publicații în revistele de profil și se rezumă la următoarele idei:
1. Proza lui Mircea Eliade înfățișează artistic experiența transgresării de la dualitatea ființei la unitatea ei primordială. În consecință, drama umană încifrată în textul simbolic eliadesc particularizează mitul androginului.
2. Personajele acestei proze sunt expresii simbolice și mitologice, în care transpar manifestări psihice arhetipale prin care își vădește „funcționalitatea” teoria lui M. Eliade asupra coincidentia oppositorum.
3. Dialectica intimă a dualității animus-anima reprezintă calea salvării din labirintul interior al eroului. Arhetipul jungian al Totului psihic ne ajută să descoperim reconcilierea contrariilor intrapsihice ale personajului eliadesc. Acesta este, astfel, ridicat la revelația unui centru ontologic.
4. Personajul masculin, căzut în ipostaza dihotomiei polare, nu mai poate face diferența dintre real și fantastic, întrucât este încadrat într-un proces al mutației ontologice. Rațiunea cotidiană va fi înlocuită automat de rațiunea arhetipală, având drept suport și călăuză simțul interior al numinosului, anima.
5. Paradigma iubitei/logodnicei transpare în trecerea treptată de la conceptul de personaj la imaginea arhetipală a femeii eterne, care, în creația eliadescă, este matricea, vocea interioară de structurare psihică a bărbatului.
6. Abolirea contrariilor se realizează artistic prin actul concret de regăsire și contopire al animus-ului în anima. Feminitatea este calea inițiatică spre originea ființei masculine, pentru ca, mai apoi, conversiunea ontologică să conducă androginul în fuziunea cu Marele Tot.